Deel 3 West-Amerika 2018

Hoi allemaal,

Daar zijn we weer! Wat een leuke reacties op de blog :). Sorry deze duurde iets langer, maar dat kwam door alle activiteiten die we gedaan hebben waardoor we erg moe waren en niet de fut meer hadden!

2 september

Vanochtend een redelijke tijd op gestaan, we hadden op de planning staan om uiterlijk 08.00 uur weg te rijden van het hotel naar Seqouia park. De receptie zei 45 minuten, maar op de Google Maps was ongeveer 2 uur. Dus maar even ruim genomen. We hadden iets vertraging bij het ontbijt, want we wilden een wafel. Alleen een mevrouw snapte niet dat die van ons er in zat, dus die was goed mislukt. Daarna deed ze zelf 2 wafels maken, maar liet ze terwijl ze klaar waren er in zitten. Maar goed, op een gegeven moment hadden we onze wafel!

We reden rond 08.00 uur weg en tot aan de ingang was inderdaad 45 minuten, alleen dan nog naar het parkeren. Daar duurt dus echt wel ruim een uur en een kwartier met allerlei slingerwegen. Maar het uitzicht was prachtig! We parkeerden de auto en ging met de shuttle naar Sherman Tree trail. Het was al druk maar goed te doen. We liepen de trail op en begonnen de klim naar boven, alleen toen we boven waren bleek dat we de andere kant op hadden gemoeten haha! Zelfs een uitkijkpunt op de Sherman Tree voorbijgelopen. Ging lekker, maar weer de beweging gehad. Dus hop weer naar beneden en nu de goede afslag naar de boom toe. En wat was het druk!!! Luus en ik besloten een foto te maken met de zijkant van de boom, ook dikke prima.

Na deze trail zijn we met de shuttle naar Giant Forest Museum gegaan. Daar kon je de Big Trees Trail lopen. Een prachtig uitzicht! Het middengedeelte is alleen gras/moesonachtig. Dit is te nat voor de Seqouia bomen. Langs de route kwam je interessante weetjes tegen over de natuur die daar is. We kwamen een Nederlands stel tegen en vroegen of we een foto van hun moesten maken, ze waren namelijk met een groep van vier. Een leuk Hagenees gezelschap. Ze vertelden enthousiast dat ze waarschijnlijk een kleine beer gespot hadden en maakten ook een foto van ons. De meneer kwam nog even teruglopen om een foto te laten zien van een dier, wij dachten een bever of een otter. We bleven voor beide dieren goed uitkijken. De beer hebben we helaas niet meer gespot, maar de bever wel. Deze zat helemaal bovenop een rots, dus probeerde toch een foto ervan te maken.

Het is jammer dat sommige mensen luid door de trail liepen, je bent in de natuur zou je zeggen. Helaas denkt niet iedereen daar zo over.

Nadat we deze trail gelopen hadden, liepen we naar de shuttle. Het duurde behoorlijk lang voordat deze kwam. Uiteindelijk zaten we in de auto om naar Oakdale te rijden. Een plaatsje wat ongeveer 2 uur van Yosemite af ligt. We moesten ongeveer 4 uur rijden. We hadden eigenlijk niet geluncht, dus besloten een beetje op tijd te gaan eten. We kwamen uit bij Denny's en bestelden een milkshake eerst als drinken. Tsja heel bijzonder, maar je krijgt een glas zoals je ze kent van de milkshake met daarnaast een cola glas met nog eens een halve milkshake. Een refill laten we het maar op houden! Luus had een lekkere salade en ik iets met kip, rijst en broccoli. Het smaakte prima! :)

Oakdale lijkt een beetje een industriestraatje, maar het hotel is prima! We hebben deze avond lekker rustig aan gedaan, een haarmaskertje en kijken voor morgen. Morgen gaan we naar Yosemite, zoveel zin in! En daarna op naar San Fransisco. Morgen is het Labor Day, dus zijn erg benieuwd wat er te doen is!

3 september

We vertrokken op tijd deze ochtend en reden rond 09.30 het park in. Het is dan nog een aardige rit naar de trails maar een prachtig uitzicht. Onderweg zien we helaas veel schade van de Ferguson fire. Wat ontzettend zonde van al dat natuur. We parkeerden de auto en konden met de shuttle naar de Lower Yosemite fall, helaas geen waterval, maar wel erg mooi bos voorafgaand. Daarnaast ook indrukwekkend om te zien. We liepen terug naar het begin gedeelte, dit was namelijk prima te doen kwamen we achter. Op onze weg terug zagen we een prachtige Elk en er lag er nog één naast. Super mooi. We aten wat bij het café gedeelte en pakte toen de shuttle naar Mirror Lake. Wederom een mooie omgeving en toch weer wat anders dan de andere trail. We kwamen bij een grote open gedeelte en hadden eigenlijk water verwacht, maar in de zomer is dit niet en is het dus een grote zandoppervlakte. Maakt niet uit, ook heel mooi! :)

We pakten de shuttle terug en reden rond 16.00 uur weg naar San Fransisco. Het was nog ongeveer 4 uur rijden dus moesten ook wel weg.

Rond 20.00 uur/ 20.30 uur waren we bij ons hotel en kregen we een goede uitleg over hoe en wat naar Berkeley, dichtbij San Fransisco. We vroegen of hij wist welke activiteiten er waren, maar helaas niks te doen. We besloten daarom dan in Berkeley te eten, uitkomend op een Thais tentje. Het eten was goed, maar of het nu gezellig zat en lekker rook is een ander verhaal. We zijn wel weer aardig moe, dus gaan gauw slapen!

4 september

Gisteren heeft de eigenaar ons goed uitgelegd hoe te komen naar San Fransisco. Het BART-treinsysteem is in de buurt (ongeveer 5 – 10 minuten lopen). Het ontbijt bij dit hotel is snel wat pakken en meenemen voor onderweg. Er ligt niet veel bijzonders, dus we besluiten te gaan ontbijten bij Starbucks even verderop. Daarna lopen we naar het station en stappen we uit bij Market Street. We gaan gelijk op zoek naar een fietsverhuur en besluiten te wandelen. Ok het is even klimmen, maar denken dit gaat wel. Na goed een half uur, drie kwartier te hebben gelopen hebben we een fietsverhuur gevonden. Hij legt ons uit dat we over de Golden Gate Bridge kunnen fietsen naar Sausolito en dat je eventueel kan doorfietsen naar Tiburon. Van de fietsverhuur naar Sausolito is ongeveer 20 km en van Sausolito naar Tiburon ook nog ongeveer 20 km.

We fietsen richting de Fishermans Warf om daar op de fietsroute te komen. Een super leuke sfeer hangt er en vinden de fietsroute.

De Golden Gate Bridge hangt helaas in de mist, maar het uitzicht is wel mooi! Ook zien we Alcatraz al liggen. Richting de Golden Gate Bridge is het best wel eens een flinke heuvel op met de fiets, maar we redden het. Wat is het fietsen over de brug leuk zeg, toch wel bijzonder. Aangekomen in Sausolito is de zon doorgekomen en is het een gezellig stadje. We eten een salade en een krabburger bij een restaurant aan het water. We voelen ons nog goed en besluiten om naar Tiburon door te gaan. Lucienne en ik willen jullie het advies geven, doe het NOOIT! Maar dan ook echt nooit. Het uitzicht is schitterend, maar de weg er naar toe is vele heuvels opfietsen. En het is zeker weten geen 20 km, dit moet meer zijn! We kunnen niet wachten totdat we de ferry zien en zijn blij als we zitten.

Als we terug zijn lopen we over de Fisherman's Wharf en gaan sushi eten. Dat hebben we wel verdiend. We moeten dan nog terug en besluiten te lopen, aangezien we nog niet veel snappen van de bus. Ook dit is niet aan te raden, haha. Eindstand van vandaag: ongeveer 20 km gelopen en +40 km gefietst. We zijn dan ook gebroken! Maar we hebben weer heel veel mooie dingen gezien en gelachen dus we kunnen lekker slapen :).

5 september

Het is vanochtend vroeg op, want we hebben om 8.45 de tour bij Alcatraz. We stonden rond 6 uur op en gingen met de trein naar San Fransisco. Met de kabelkar (7 dollar per rit, afzetterij...) gingen we naar de pier. We aten nog wat bij Starbucks en liepen snel door naar Pier 33. We melden ons aan en gingen in de rij staan voor het boarden. Wat waren wij ontzettend benieuwd naar dit eiland en de gebeurtenissen ervan.

Met de ferry gingen we naar het eiland en daar aangekomen vertelde de gids een verhaal en de regels. Luus en ik gingen naar boven en daar kon je de audio tour beginnen. Een super interessante audio tour kreeg je te horen van gevangenen en bewakers. Af en toe moest je je ook voorstellen dat je je ogen dicht deed en dat je dan de geluiden van de cellen hoorde of van andere gevangenen.

Het is bizar hoe gevangenen hier geleefd hebben. Vandaag was er ook een oud gevangene aanwezig, namelijk William Baker. Hij is daar terecht gekomen na 3 ontsnappingen uit andere gevangenissen. Hij leerde op Alcatraz valse checks te maken en deze te innen, waardoor hij nog eens een flink aantal jaren in de gevangenis kwam.

Hij had ook een boek geschreven en ik besloot deze te kopen. Aangezien hij aanwezig was, kon je deze ook laten signeren. Erg leuk en apart om toch zo iemand te ontmoeten.

We gingen terug naar San Fransisco en gingen op zoek naar een jas, aangezien het hier echt een flink stuk kouder is. Luus vond een leuke jas, maar ik kon nog niet slagen. Het viel ook wat tegen. Ik besloot daarom dan maar de volgende dag een jas te kopen met een merchandise logo van San Fransisco. Voordat we zijn gaan shoppen hebben we trouwens nog gegeten op de Fisherman's Wharf. Erg lekker! Alleen Luus en ik waren nog zo kapot van de vorige dag dat we toch wel moe waren. Na het winkelen besloten we dan ook terug te gaan naar het hotel en deze avond op tijd in bed te gaan liggen. We hadden een wijntje gekocht, popcorn en hebben Netflix aangezet! Een leuk filmpje gekeken en toen gaan slapen.

6 september

We deden deze ochtend rustig aan en gingen weer met de trein naar San Fransisco. We stapten uit bij Civic Center. Wat ik trouwens nog niet heb verteld is dat Luus en ik wel schrikken van het aantal daklozen en het aantal mensen wat drug gebruikt. Dat is bij Civic Center nog meer lijkt wel! We gaan op zoek naar een tentje waar we kunnen onbijten. We komen bij een soort van Food Market uit en laten we zeggen het is een behoorlijk duur ontbijt.... Maar goed, we hebben het weer op. We gaan nog naar de City Hall en kijken even binnen. Er zijn veel trouwerijen bezig en besluiten om weer verder te gaan.

We pakken de bus naar de Golden Gate Park. We wilden de Japanse Tea Garden zien, entree is 9 dollar en vinden het aardig een afzetterij. Het is er mooi, maar of het nu 9 dollar waard is. Maar goed, we kunnen hem weer afvinken. Daarna wilden we Bizon Meadow zien, ook daar schatten we de afstand verkeerd in. We lopen nog even door naar de Hollandse windmolens en pakken de bus terug naar het station. We denken dat we daar een andere bus kunnen nemen naar de Wharf, maar verkeerd gedacht. Het wordt weer lopen.... Dus eindstand van vandaag is 16 km gelopen.

Vanavond eten we bij Wipeout grill, een leuk sport-/surfcafé en we gaan echt niet weer lopen richting het station, dus gaan we nog maar een keer met de dure kabelkar. Morgen gaan we richting Monterey om walvissen te spotten, zo onwijs veel zin in!!

7 september

We staan op tijd op en rijden richting Monterey. Onderweg besluiten we te ontbijten bij Denny's. Uiteindelijk wordt dit bijna een brunch omdat het best lang duurt voordat we iets tegen komen. We zitten behoorlijk vol en zijn op tijd bij de Wharf in Monterey. In de ochtend ontving ik een bericht dat de boot stuk is en dat ze onze trip combineren met een ander bedrijf waar je ook walvissen kan spotten. Prima geregeld! De man verteld ons enthousiast dat ze die ochtend dingen hebben gezien wat ze niet vaak zien. Veel dolfijnen en een enorme activiteit bij de walvissen. We krijgen er helemaal zin in en kunnen niet wachten. We staan op tijd klaar en nemen ons tabletje voor reisziekte in. En wat zijn we daar blij van, want de boot gaat behoorlijk heen en weer door de ruwe zee.

Op een gegeven moment zegt de kapitein dat we de dolfijnen al kunnen zien en ja hoor ze zijn met tientallen om onze boot heen! Zo onwijs bijzonder! In de verte zien we al een altijd spuitgaten van de walvissen. De kapitein spot ze en gaat er naar toe. Dit is niet normaal gaaf deze ervaring. We zien de walvissen omhoog komen en ze zijn overal om ons heen. De hele tijd heb ik kippenvel en we kunnen onze ogen niet geloven.

Een walvisjong is nog geen 50 meter van ons af en is aan het spelen verteld de kapitein. Het jong klappert met zijn staart in de water een aantal keer. Ik denk dat dit gevoel niet te omschrijven is en het is echt ongelofelijk om dit mee te maken. De video staat bij de video's :).

Na de tocht zijn we helemaal enthousiast, maar ook ijskoud. We warmen ons op met thee en knoflookbrood en lopen nog over de pier. Er is een Italiaans festival bezig, maar dit stelt niet veel voor. Het is leuk om er langs gelopen te hebben.

We rijden naar ons hotel en checken ons in. We zien onderweg een restaurantje en gaan daar eten. Een mediterraans restaurant, met echt super lekker eten. We gaan slapen om morgenochtend naar Pismo Beach te rijden.

8 september

Vanochtend staan een normale tijd op en rijden rond 09.00 uur weg naar Hearst Castle. Hearst Castle is een historisch landhuis nabij San Simeon in San Luis Obispo County aan de kust van de Amerikaanse staat Californië. We zijn er net op tijd en stappen in op de bus voor de tour. Ik moet ondertussen erg nodig plassen, maar we moeten het maar op houden want we gaan direct beginnen. Maar wat is dit indrukwekkend. De man die dit gebouwd heeft, heeft tijdens zijn jongere jaren indrukken opgedaan in Europa. Dit alles heeft hij verwerkt in zijn bouwwerk, samen met een architecte. Je ziet Italiaanse invloeden, Griekse invloeden maar ook Egyptische. Het zwembad is niet normaal groot en deze man deed alles wat hij maar wilde. Vroeger had hij zelfs een eigen dierentuin, maar dan ook echt met ijsberen en leeuwen. Heel bizar. William Randolph Hearst was een invloedrijke Amerikaanse krantenmagnaat. Alles wat hij wilde in zijn landhuis, kreeg hij dan ook voor elkaar.

Ik heb even geen foto's toegevoegd in het verhaal, deze zijn te vinden bij de foto's. Het is namelijk niet heel gemakkelijk en met alle foto's kunnen jullie een goed beeld krijgen! :)

Luus en ik beseften ons vanavond dat we morgen naar ons laatste hotelletje gaan, we willen nog niet!! Dus we genieten extra van de laatste dagen!

1. Yvonne Broos:
    9 september 2018
    Wat heerlijk weer om jullie avonturen te lezen 😃En wat een plezier en wat een mooie natuur en gebouwen hebbe jullie weer gezien toppie👍👍👍👍 geniet van de laatste daagjes heerlijk naar t strand
  2. Astrid:
    9 september 2018
    Weer machtig mooi dames!!
    Tip voor de wafels: bij blijven staan 😀
    Blij dat we ook ge-facetimed hebben!
    Begint al op te schieten ja, geniet er nog maar goed van!😘😘
  3. Mieke Dijkers:
    9 september 2018
    wat hebben jullie veel gedaan zeg. Super gaaf!
    Heel hard genieten nog!
  4. Oom Ruud.:
    13 september 2018
    Tjonge. Als ik lees over al dat fietsen en wandelen komen jullie straks als top-atletes thuis.
    Zoals ik al eerder schreef, waren wij ook in die omgeving. Maar jullie hebben heel wat meer bezienswaardigheden bezocht. En wij deden dat dan vooral zittend in een huurauto. Iets minder goed voor de conditie.
    Ik vond in LA en SF (+omgeving) het verkeer wel erg druk. Dus goed sturen en straks wel thuis!